KESINAMBUNGAN
👉Pemeringkatan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai murid-murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal dan perkembangan mental seiring dengan peningkatan usia mereka.
👉Kurikulum yang sempurna mempunyai kesinambungan yang lancar.
👉Objektif kandungan hendaklah sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan.
URUTAN
👉Jumlah timbun-tambah ilmu, kemahiran dan nilai yang dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan merentas masa.
👉Menyarankan pembelajaran yang berterusan dan berturutan berdasarkan pengalaman lalu agar pelajar berpeluang mempelajari sesuatu yang lebih dekat, meluas dan mendalam.
INTEGRASI
👉Pengalaman pembelajaran perlu dihubungkaitkan supaya pembelajaran lebih bermakna dan menyeluruh.
👉Bahasa, ilmu, kemahiran, nilai, teknologi, inovasi, kreatif dan keusahawanan.
SKOP
👉Keluasan dan kedalaman kendungan yang perlu dimuatkan dalam sesuatu kurikulum pengajaran.
👉Tahap pendidikan yang membolehkan setiap murid menguasai kandungan mengikut tahap-tahap pendidikan dan kognitif.
IMBANGAN
👉Kadar agihan, kepadatan muatan dan kesesuaian dengan masa pembelajaran yang diperuntukkan kepada pelajar untuk menguasainya.

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.